top of page

AVM affärsnätverk tipsar - Maximera din hiss-pitch 

Att maximera din hiss-pitch

Konsten att på kort tid (ofta kring minuten) nå fram med sitt budskap och väcka intresse, är inte lätt och kräver en del förberedelser och att tänka på.

Efter att ha drivit affärsnätverk, där hiss-pitchen är ett viktigt moment, i 25 år och lyssnat på tusentals företagares pitch så vill jag dela med mig av min erfarenhet.

 

FÖRBEREDELSER

- Tänk igenom din pitch i förväg. Skriv ner några stolpar (absolut inte meningar).

- Träna framför spegeln och ta tid på (klocka) din presentation.

Om den tar flera minuter så måste den kortas ner för att inte åhörarna ska sluta lyssna, eller i värsta fall bli negativa. I AVM affärsnätverk är det alltid många företagare som ska pitcha, och irritation uppstår om din pitch blir för långrandig, och uppskattas desto mer om den är kort, tydlig och dynamisk.

- Använd stolparna som du skrivit ner när du tränar MEN INTE när du pitchar i nätverket. Tala från hjärtat. Läser du innantill så framstår du som okunnig och osäker, och åhörarna slutar lyssna.

 

Alltså: Tänk igenom i förväg, träna och klocka din pitch. Använd inte skrivet manus om möjligt.

 

UTFÖRANDE

Tänk på att ingen i rummet är bättre än dig, vet mer eller kan mer om det du ska pitcha. Du är bäst på det du gör, och det ska du stolt visa genom din pitch.

- Titta på lyssnarna (inte i första hand på den som leder nätverksmötet) och använd gärna armarna/händerna för ett positivt kroppsspråk

- Tala tydligt och högt så alla hör, inte för snabbt. Bättre att få fram delar av budskapet än att försöka berätta allt om företagets tjänster eller produkter. Då blir det stressigt för både pitcharen och åhörarna.

- Undvik att ställa ledande frågor typ ”är det någon här som vill göra fler affärer, räck upp handen”. Känns ofta påtvingat och ganska självklart samtidigt som den tar tid från pitchen.

- Om du vill använda en fråga så svara själv på den, typ ”är det någon som vet hur många som söker på Google varje dag? - över 7 miljarder” och utveckla din pitch utifrån det svaret. Annars tenderar en sådan fråga att stjäla över 50% av pitch-tiden, eller rättare sagt göra pitchen för lång.

- Var glad och stolt över dig själv och det du pitchar. Utstrålning kommer inifrån dig och med självförtroende. Återigen, du är bäst i rummet på det du gör och pitchar om.

- Avsluta gärna med att bjuda in till samtal för att berätta mer, ”kom gärna till mig i efterminglet så berättar jag mer, eller hör av dig så tar vi ett möte”

Alltså: Självförtroende, glädje, tydlighet och inte för mycket information på kort tid.

Jan Marklund, AVM affärsnätverk

DSC_6282.jpg
AVM affärsnätverk ǀ Högt i tak och öppna dörrar ǀ Affärer, nytta å nöje ǀ Lagkänsla
bottom of page