AVM affärsnätverk
Tidigare AVM Profiler 2018

Veckans AVM profil David Griff - DaAppyPlace
Företagets namn: DaAppyPlace
Profilens titel, position och antal år på företaget: Serieentreprenör, VD och grundare, snart 4.
FRÅGA 1: Beskriv kortfattat företagets affärsidé
- Vad skulle hända om man satte ett gäng egenföretagare som är duktiga på att nätverka i samma lokal? Skulle man kunna höja samarbetsgraden ännu mer än om man bara sågs 1 gång/vecka eller 1 gång/månad?
Vi ville skapa en nätverkshub, mötesplats och hållbar arbetsplats för egenföretagare som behövde ett sammanhang, lite kollegor och ett skönt ställe att hänga, jobba och umgås på.
Namnet DaAppyPlace kommer från filmen ”Hajar som hajjar” där en rastafari-manet spelad av Ziggy Marley säger ”let’s go to the happy place” på härlig jamaikansk brytning så det låter som Da Appy Place… Det är verkligen vad det är – det lyckliga stället…
FRÅGA 2: Vad är det som gör företaget framgångsrikt?
- Det är flertalet företag som startats tack vare kontakter mellan medlemmar på DaAppyPlace. Många av medlemmarna har varit med från starten, men det har också tillkommit flera under åren. Jag tror att nyckeln är den hemtrevnad som vi lyckats skapa i en väldigt udda lokal som ligger centralt.
DaAppyPlace ägs av Elisabet Wilén Griff (mamma) och vi har inte som syfte att tjäna pengar på DaAppyPlace utan tanken är att samarbeten som sker på DaAppyPlace ska generera intäkter till alla medlemmars bolag.
En sista viktig sak är att DaAppyPlace är medlemsstyrt. Man är välkommen att provsitta helt kostnadsfritt i 3 dagar för att känna efter om det är rätt ställe, stämning och nätverk. Om man gillar det så ansöker man om medlemskap. Befintliga medlemmar samlas och fattar beslut om ansökan ska godkännas eller inte och det är baserat på allt från fakta till magkänsla.
FRÅGA 3: Vilka är företagets största utmaningar nu och i framtiden?
- Att fortsätta hitta rätt entreprenörer som gillar vårt upplägg och som är med och bidrar till den goda atmosfär som är grunden till att det fortsätter vara DaAppyPlace – stället där man trivs.
FRÅGA 4: Vad tillför du företaget, vilka är dina styrkor som affärsidkare?
- Engagemang, driv, stort kontaktnät, hjärta och hjälpsamhet.
FRÅGA 5: Ni är anslutna till AVM affärsverkstan. Vad ger AVM nätverket ert företag och vad kan du tillföra ”laget” AVM?
- AVM ger oss möjlighet att nå ut till fler duktiga nätverkare som kan sprida DaAppyPlaces budskap. Personligen har jag arbetat aktivt med nätverk i 7 år och jag har många bra kontakter och jag har öga för att koppla ihop någon med behov och någon med rätt kompetens för att lösa behovet. Jag ser problem som möjligheter för att hitta en lösning.
David Griff
0707860200
david.griff@daappyplace.se
Sankt Eriksgatan 97
11331 Stockholm
Publicerad 2018-12-10

Veckans AVM profil Per Augustinson - Ben Golf AB
Företagets namn: Ben Golf
Profilens titel, position och antal år på företaget: VD 1 år
FRÅGA 1: Beskriv kortfattat företagets affärsidé
- Att driva affärsnätverk för golfare som är beslutsfattare och därigenom skapa en unik plattform för nya affärskontakter
FRÅGA 2: Vad är det som gör företaget framgångsrikt?
- Att vi erbjuder unika golfevent med beslutsfattare från hela näringslivet
FRÅGA 3: Vilka är företagets största utmaningar nu och i framtiden?
- Att alltid hitta och utveckla konceptet så det alltid är unikt i sitt innehåll
FRÅGA 4: Vad tillför du företaget, vilka är dina styrkor som affärsidkare?
- Genom min erfarenhet att nätverkat i hela mitt yrkesliv och min erfarenhet inom golfen vet jag hur man skapar och underhåller ett affärsnätverk med dessa beståndsdelar
Även att skapa en atmosfär där människor trivs
FRÅGA 5: Ni är anslutna till AVM affärsverkstan. Vad ger AVM nätverket ert företag och vad kan du tillföra ”laget” AVM?
- Det ger en fantastisk möjlighet att sprida vårt varumärke hos alla medlemmar och dess kontakter.
Jag har ett stort nätverk så förmodligen kan jag hjälpa till med många kontakter
Per Augustinson
Ben Golf AB
Per@bengolf.se
0705785050
www.bengolf.se
Publicerad 2018-12-02

Veckans AVM profil Ellen Øiesvold Palsén - SkanPers Media AB
Företagets namn: SkanPers Media AB
Profilens titel, position och antal år på företaget: Ellen Øiesvold Palsén, VD, grundade bolaget 2011
FRÅGA 1: Beskriv kortfattat företagets affärsidé:
- Att skapa digitala marknads- och mötesplatser oberoende av nationella och geografiska gränser, branscher och sektorer.
Vi jobbar bland annat med marknadsföring, kurs & föreläsningar, employer branding, platsannonsering och rekrytering i digitala och sociala medier. Per idag har vi 14 olika webbsajter och 50 tal olika sociala mediekanaler.
FRÅGA 2: Vad är det som gör företaget framgångsrikt?
- Viktigare än vad vi kan leverera är vad våra kunder har behov av. Det gör att vi jobbar mycket nära våra kunder, med stort fokus på ärlighet, framåtanda, uppföljning och service.
Vi har genomgått en omstrukturering under året där jag valde (och vågade) återgå till min vision. Jag tror att människor jobbar som bäst när vi har gemensamma värden, moral & etik. Viljan, drivet och passionen måste komma inifrån.
Därför väljer jag att omfamna delningsekonomin och ha nära & exklusiva samarbeten med människor som utmanar mig, framför att ha anställda. Jag är stolt ägare av en liten organisation med bred geografisk spridning. SkanPers Media representeras i Sverige, Norge, UK, Belgien, Portugal och Estland med duktiga. drivna människor som alla är experter inom sina områden.
Tillsammans kan vi leverera ett smörgåsbord av olika tjänster, till lägre kostnader än marknaden i övrigt - utan att tumma på kvaliteten. Bäst av allt, våra kunder betalar aldrig för tjänster de inte behöver!
Vägen blev längre än affärsplanen - det är jag tacksam över - för nu sammanför vi våra tjänster och kanaler under ett och samma paraply: SkanPers Media AB.
FRÅGA 3: Vilka är företagets största utmaningar nu och i framtiden?
- Stor konkurrens och den snabba teknologiska utvecklingen. Det är även till vår fördel! Det har aldrig varit viktigare än nu att kunna “vända i fart”. Det kan vi tack vara vår organisation och struktur.
FRÅGA 4: Vad tillför du företaget, vilka är dina styrkor som affärsidkare?
• Kreativitet: jag älskar att hitta nya vägar som gör att våra kunder lyckas.
• Nyfikenhet och förmågan att ifrågasätta varför.
• Förmågan att omge mig av människor som är duktigare än jag själv.
• Att ha möjlighet till, och mod, att våga tacka nej…
FRÅGA 5: Ni är anslutna till AVM affärsverkstan. Vad ger AVM nätverket ert företag och vad kan du tillföra ”laget” AVM?
- AVM sticker ut! Redan vid första besöket kände jag på “AVM-andan”. Där prestigelöshet, energi och positivitet går hand i hand med ett proffsigt affärsnätverk. Det kändes som jag hittat hem.
På det personliga planet hoppas jag få bidra till att “AVM-andan” förstärks. Att vi lär känna varandra bättre, bygger förtroende och har kul längs vägen.
På det professionella planet vill jag göra vad jag kan för att vi skall växa! Jag vill bjuda med gäster, öppna dörrar, skapa kontakter och se till att vi gör fler affärer. Som tidigare basketspelare diggar jag den sköna stämning och tävlingsanda som finns. Siktet är inställt på Serietabellens topp ;-)
Ellen Ø Palsén
Telefon 0708303288
Connecta gärna på LinkedIn
www.skanpersmedia.se
Vår hemsida är under utveckling och kommer uppdateras under våren. Den som väntar på något gott…
Publicerad 2018-11-26

Veckans AVM profil Mirza Muhic - Prog-it AB
Företagets namn: Prog-It AB
Profilens titel, position och antal år på företaget: Technical Solution Sales Manager, Bolaget grundades 1994 i Finland.
FRÅGA 1: Beskriv kortfattat företagets affärsidé
- Prog-It AB är experter på IKT-sektorn och erbjuder lösningar som uppfyller alla krav från våra kunder på att strömlinjeforma deras affärsprocesser.
Vi erbjuder framför allt tjänster som underhåll av IKT-infrastruktur, systemprojekt och system inom speciallogistik. Vi erbjuder också en rad olika datacentertjänster, som exempelvis molntjänster, virtualisering och säkerhetskopiering av servrar.
FRÅGA 2: Vad är det som gör företaget framgångsrikt?
- Vår Support är kärnan i vår verksamhet där vi ger snabb respons, effektiv vägledning och öppet dygnet runt, året runt! Lyhörda, flexibla och väldigt skalbart för specifika önskemål är vad som gör oss framgångsrika.
Vi har alltid nöjda kunder och högklassig kundservice som högsta prioritet. Vi har framgångsrika kundrelationer sedan 1994.
FRÅGA 3: Vilka är företagets största utmaningar nu och i framtiden?
- Vi har väldigt stor utmaning i att hjälpa partners och kunder att gå över till den digitala transformationen just nu. Det är otrolig fart på IT-branschen nu med växande digitala tjänster och plattformar. Största risken är just nu säkerheten, många glömmer lätt bort att skydda sig, företaget och sina kunder!
Vi vill kvalitetssäkra våra partners digitala resa därför har vi valt bort ordet kund och istället väljer att kalla dom för partners. Partners är av allt mer betydelse att man jobbar tillsammans och utvecklas tillsammans i så kallad ”ICT” Information and Communication Technology.
FRÅGA 4: Vad tillför du företaget, vilka är dina styrkor som affärsidkare?
- Mitt mål har hela tiden varit att få jobba med säkerhet och IT. Jag är själv en ”geak” när det gäller datorer och system. Jag tillför en person som kan programmera och förstå partners allt ifrån datorer till väldigt komplexa affärssystem och dess integrationer. Väldigt lösningsorienterad på alla projekt och hittar lösningar till allt! Ser en partner som det vore mitt egna företag och strävar alltid efter att utveckla både partner och mig själv. Tillsammans kan vi skräddarsy ett paket som uppfyller dina krav!
FRÅGA 5: Ni är anslutna till AVM affärsverkstan. Vad ger AVM nätverket ert företag och vad kan du tillföra ”laget” AVM?
- Vi ser en väldigt positiv känsla av AVM där vi kan tillsammans som ett lag jobba mot bättre affärer samt utvecklas tillsammans. Väldigt roligt att det är sånt blandat gäng i nätverkat. Jag tror definitivt att jag kan lära mig otroligt mycket från olika branscher, hur man jobbar tillsammans för att nå sina mål. Det jag kommer tillföra är naturligtvis min erfarenhet inom betalningsbranschen där jag har tidigare jobbat mycket med olika betalningslösningar. Prog-It är otroligt duktiga på att tillföra spets kompetens inom varje bransch och det är kommer speglas igenom AVM.
Mirza Muhic
mirza.muhic@prog-it.se
Mobil: +46 70 375 35 75
Publicerad 2018-11-19

Veckans AVM profil Fredrik Petersen - ITO Nordic AB
Företagets namn: ITO Nordic AB
Profilens titel, position och antal år på företaget: VD, grundade bolaget 2007
FRÅGA 1: Beskriv kortfattat företagets affärsidé
- Vi hjälper företag att förbättra dess kommunikation med högkvalitativa multiskrivare samt effektiva Videokonferens system i HD. Vi hjälper även företag med driften av IT .
FRÅGA 2: Vad är det som gör företaget framgångsrikt?
- Vi tar hand om våra medarbetare och våra kunder på ett speciellt sätt med hög närvaro, vi är lyhörda och kommer med förbättringsåtgärder löpande. Vi ser våra relationer med våra kunder väldigt långsiktigt och ärligt. När vi ses på stan om många år framöver ska vi kunna se tillbaka på något bra vi gjorde som vi är stolta för. Vårt mål är att vi ska vara det självklara valet när kunden ska byta utrustning eller lösning!
FRÅGA 3: Vilka är företagets största utmaningar nu och i framtiden?
- IT går med en rasande fart. En utmaning vi ser är att fler och fler behöver långa relationer med sitt IT-bolag för att få en effektiv lösning utan att själv bli kastad mellan olika leverantörer. Vi finns här för dig. Vi kommer aldrig att skicka iväg dig till en annan leverantör och skylla ifrån sig. Just nu byter många företag mot äldre IT plattformar såsom fjärrskrivbord till tjänster som Office 365.
Vi har idag kunder som varit med sedan starten. Dom värdesätter långa relationer och IT som fungerar.
I framtiden tror jag det kommer gå ännu fortare. Jag tror videokommunikation kommer få en ännu mer viktigare del i allas företagande. Utmaningen är helt klart att få människor att byta beteende och adaptera nya tekniker. Nu närmast ligger AI för dörren. Inom någon/några månader kommer vi tex kunna få ut mötesanteckningar från vårt virtuella mötesrum
FRÅGA 4: Vad tillför du företaget, vilka är dina styrkor som affärsidkare?
- Min styrka är att jag nästan alltid är glad och positiv! Jag håller det jag lovar, jag är nyfiken och vågar testa nya idéer.
Jag har också ett stort teknik intresse, vilket gör det lätt för mig att forma om dessa kunskaper till nytta för våra kunder och medarbetare! Jag lever min dröm som egen företagare, jag hjälper gärna nya företagare igång med sitt företagande. Boka mig på en lunch så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter.
FRÅGA 5: Ni är anslutna till AVM affärsverkstan. Vad ger AVM nätverket ert företag och vad kan du tillföra ”laget” AVM?
- AVM hjälper oss med nya kontakter i ett öppet och bra forum! Inom AVM har vi många fina viktiga kunder som just har kommit till pga AVM! Vi har arbetat många år inom nätverkande. Vi älskar att dela med oss om våra erfarenheter, våra kontakter och vår kunskap.
Fredrik Petersen
VD
ITO Nordic AB
www.itonordic.se
fredrik.petersen@itonordic.se
+46 8 55 11 30 01
Publicerad 2018-11-05

Veckans AVM profil Elin Sahlström - Appelberg
Företagets namn: Appelberg
Profilens titel, position och antal år på företaget: Elin Sahlström, VD, 2 år på företaget
FRÅGA 1: Beskriv kortfattat företagets affärsidé
- Vi är en fullservicebyrå inom content marketing. Vi hjälper företag och organisationer med innehållsmarknadsföring – allt ifrån strategi till produktion och distribution. Det kan handla om sociala medier kampanjer, artiklar, filmer, kundtidningar, konsult på plats etc. Med den kompetens vi besitter kan man helt enkelt välja lite utifrån vad man har för behov av just nu.
FRÅGA 2: Vad är det som gör företaget framgångsrikt?
- Nyckeln i vår bransch, som i så många, är såklart vår duktiga personal – det är vår främsta konkurrensfördel. Med en bra mix av strategisk kompetens och kreativ höjd inom flera olika områden, det möjliggör att vi hela tiden kan hjälpa företag utifrån var de är just nu.
Sen skulle jag säga att nummer två är att vi har en attraktiv produkt som blir allt mer relevant för alla företag och organisationer som behöver nå ut till sin målgrupp (och vem gör inte det?). Om vi kollar inom Sverige så är det så att svenskarna blir alltmer negativt inställda till reklam. Vid Sveriges Annonsörers första undersökning 2005 hade 44 procent en positiv inställning men sedan dess har förtroendet dalat. 2018 är siffran nere på 17 procent och hälften uppger sig vara ganska eller mycket negativt inställda.
Med snart 30 års erfarenhet av content marketing är vi på Appelberg inte särskilt förvånade. Kommunikationslandskapet är vidare och frodigare än någonsin och tekniken rustar tidigare passiva mottagare till att aktivt styra sina egna budskapsinflöden. Det har skett ett maktskifte där kommunikationen sker på mottagarens villkor och inte avsändarens. För att vinna kampen om uppmärksamheten krävs något som ligger i själva innehållsmarknadsföringens DNA – nämligen relevans och trovärdighet. Lägg därtill lägre kostnader och högre konverteringsgrad än för traditionell marknadsföring.
FRÅGA 3: Vilka är företagets största utmaningar nu och i framtiden?
- Appelberg är en av Sveriges ledande contentbyråer, och har ett av branschens starkaste varumärke. Vi gör med andra ord mycket bra redan, men vi behöver fortsätta att affärsutveckla, och fokusera på försäljning och expansion.
FRÅGA 4: Vad tillför du företaget, vilka är dina styrkor som affärsidkare?
- Jag skulle nog säga att det dels är min analytiska förmåga, drivet att få en klarhet i saker och ting, mixat med de snabba stegen, viljan att få saker att hända och närheten till skrattet. Jag vill jobba nära både personal och kunder – det är ju när man får till bra samarbeten dem emellan som ”the magic happens”.
FRÅGA 5: Ni är anslutna till AVM affärsverkstan. Vad ger AVM nätverket ert företag och vad kan du tillföra ”laget” AVM?
- Förutom vad vi som företag kan erbjuda så tror jag som person stenhårt på hela idén med nätverk. Att skapa win-win förutsättningar och hjälpa varandra. Det inte jag kan, kanske jag känner nån annan som kan. Att para ihop personer och företag med varandra kommer alltid leda till win-win för alla involverade parter.
Elin Sahlström
VD
Appelberg
0738002984
elin.sahlstrom@appelberg.com
Publicerad 2018-10-29

Veckans AVM profil Fredrik Palmqvist - Ninorden AB
Företagets namn: Ninorden AB
Profilens titel, position och antal år på företaget: Delägare och Försäljningschef . 4 år
FRÅGA 1: Beskriv kortfattat företagets affärsidé
- Ninorden är ett konsultföretag, som helt oberoende, hjälper företag att ta strategiskt grundade beslut inom telekom, el samt IT. Vi är med hela vägen från kartläggning fram till upphandling, är behjälpliga vid implementation samt ser till att omförhandlingar initieras vid rätt tidpunkt. Vi erbjuder även supportfunktioner inom våra affärsområden.
Vår tjänst resulterar i optimerade avtal samt betydande kostnadsbesparingar för våra kunder.
FRÅGA 2: Vad är det som gör företaget framgångsrikt?
- Vi har optimerat avtal i över 20 år och har byggt upp unika kontaktytor mot marknaderna och har därför hög status hos dess aktörer. Höga volymer ger oss dessutom styrka i förhandlingar. Vad det faktiskt innebär för våra kunder är att de får bästa tänkbara lösning till lägsta möjliga kostnad utifrån deras förutsättningar och behov.
FRÅGA 3: Vilka är företagets största utmaningar nu och i framtiden?
- Då vi gör ett fantastiskt jobb, vill vi öka vår försäljning och få in fler uppdrag.
FRÅGA 4: Vad tillför du företaget, vilka är dina styrkor som affärsidkare?
- Jag är extremt målmedveten och driven tillsammans med min obotliga optimism.
FRÅGA 5: Ni är anslutna till AVM affärsverkstan. Vad ger AVM nätverket ert företag och vad kan du tillföra ”laget” AVM?
- Vi ser stor möjlighet att få nätverka inom AVM och berätta om vilka fantastiska resultat vi lyckats åstadkomma för våra kunder, för att få möjlighet att hjälpa även företagen i nätverket. Vi kan även bidra med våra affärskontakter till nätverket.
Personligen ses jag ofta som en frisk fläkt, en solstråle som oftast lyser upp även det mörkaste rummet.
Fredrik Palmqvist
fredrik.palmqvist@ninorden.se
Tel: 070 003 94 88
Publicerad 2018-10-22

Veckans AVM profil Robert Nyberg - Searchmanager
Företagets namn: Searchmanager
Profilens titel, position och antal år på företaget:
Robert Nyberg, konsult, 7,5 år.
FRÅGA 1: Beskriv kortfattat företagets affärsidé
- Din expert och partner när du vill att ditt varumärke och företag ska dominera sökresultatet i Google
FRÅGA 2: Vad är det som gör företaget framgångsrikt?
• 17 års erfarenhet av att hjälpa företag med synlighet och affärer via Google som jag bidrar med i alla projekt.
• Stort fokus med att få till ett tillfredsställande resultat med investeringen i sökmotoroptimering.
FRÅGA 3: Vilka är företagets största utmaningar nu och i framtiden?
• Googles tusentals uppdateringar varje år.
• Tålamod från företag med deras investering i SEO.
• Utmaningen att sälja och samtidigt genomföra olika projekt.
FRÅGA 4: Vad tillför du företaget, vilka är dina styrkor som affärsidkare?
- Digital erfarenhet som köpare, säljare & företagare.
Sälj, projektledning & marknadsföring.
FRÅGA 5: Ni är anslutna till AVM affärsverkstan. Vad ger AVM nätverket ert företag och vad kan du tillföra ”laget” AVM?
• Jag tillför en lång digital erfarenhet som köpare, säljare & företagare med ett stort nätverk inom olika branscher.
• AVM kan tillföra mig nya intressanta kontakter & långsiktiga relationer. Jag saknar AW på fredagar:).
Robert Nyberg
Mobil:070-718 96 97
E-post: robert@searchmanager.se
Webb: https://searchmanager.se
Publicerad 2018-10-15
◄
1 / 1
►